Underlag inför möte ”Tid att lyssna”

Omtalad frälsningssoldat uppmanar till förändring av livsrytm

Ett stressat samhälle och en kyrka som kämpar för överlevnad. Nu är det tid att lyssna, säger den kände evangelisten från Frälsningsarmén, Roger Larsson, som är på besök på i helgen.

Roger Larsson har nyligen kommit ut med sin tredje bok och just med titeln ”Tid att lyssna”. I boken,  liksom vid hans besök i xxxxx på xxxdag, utmanar han med påträngande frågeställningar.

– Vart är Sverige på väg? Förmår den kristna kyrkan att fullgöra sitt uppdrag idag att tala försoningens ord? Vilka ska ta över när den äldre generationen inte längre orkar?

Svaret är inte givet, men Roger Larsson vill med sitt besök utmana till att närma sig den meditativa sidan av livet genom den helige Anden.

– Det krävs mod att bli stilla och våga lyssna in andlig vägledning för sitt liv. Alltför ofta har jag sett dålig frukt i livet då jag inte lyssnat till den inre rösten. Vi behöver lära oss att lyssna in vad Gud vill och att lära oss att skilja mellan Guds röst och en falsk röst. Den senare skorrar orosfyllt och skapar stress och ofrid.

Roger Larsson var mycket omtalad under 1980-talet. Det blev stor uppståndelse kring honom och hans möteskampanjer i kyrkorna runt om i Norden. Dels för att han genom en så kallad profetisk gåva kunde delge människors inre tankar och livssituationer, men inte minst för att många människor berättade att de blev helade från sjukdomar när han lade händerna på dem och bad för dem. Båda dessa egenskaper finns kvar idag när Roger Larsson efter några års minskade aktiviteter, på nytt reser runt och förkunnar i Sverige, Norge och Finland.

– Varje gång jag ser ett under blir jag liten och faller ner inför Gud och blir ödmjuk. Ett under är ett tecken från Jesus och ett korsets tecken.

Roger Larsson besöker +++++ på +++dag i samband med en omfattande turné där han berättar om sina egna upplevelser och erfarenheter, men också presenterar sin nya bok. Den första boken han skrev såldes i mer än 25 000 exemplar, vilket är en stor upplaga bland kristna böcker.